Zoals het digitale nummer van Inc. meldt, bereikte de Amerikaanse markt voor foodtrucks in 2017 een volume van $ 2,7 miljard. Volgens de website “foodtrucks-deutschland.de” is de Europese markt met 50% gegroeid sinds 2016. Dit is geen wonder, want de restaurants op wielen zijn nu te vinden op festivals, boerenmarkten en af en toe in de buurt van kantoren tijdens de lunch. Het is nog steeds fastfood – maar een uniek soort. Wat onderscheidt foodtrucks precies? Als eerste is de focus verschoven van wat vaak in verband werd gebracht met ongezond voedsel naar een mogelijkheid om heerlijke, gastronomische en gezonde gerechten te serveren op locatie.
Pimp my food!
Lekker, gastronomisch, gezond – dit is de ‘heilige drie-eenheid’ van een succesvolle foodtruck. Of het nu veganistisch, regionaal, hamburgers, Sri Lankaans, pulled pork, falafels of potato wedges is – er is geen limiet aan de verbeelding. Maar degenen die ervoor kiezen alleen veganistische gerechten aan te bieden, moeten zich hieraan houden. Want als ze plots ook pulled pork aanbieden, verliezen ze hun geloofwaardigheid.
De naam zegt het al
Een foodtruck heet al lang geen foodtruck meer. De vettige labels van het verleden zijn niet meer; foodtrucks heten nu Vincent Vegan, Happy Bite, Gua Bao, The Big Balmy. Hoe fantastisch de naam van een foodtruck ook mag zijn, één ding is altijd duidelijk: wat ze te bieden hebben. Een woordenboek moet niet nodig zijn.
Ben snel, heel snel!
Alles met de hand vers maken is misschien een goede zaak, maar daar heb je meer tijd voor nodig. Het gevolg is een lange wachtrij, slecht gehumeurde gasten of zelfs verloren omzet. Dus hoe kan men een menu van hoge kwaliteit produceren in zo’n kleine ruimte? Met apparaten zoals het SelfCookingCenter® XS, klein maar van hoge kwaliteit. Dit kan worden gebruikt om ongeveer 90% van het voedsel te produceren op een beperkt oppervlak van minder dan 1 m2.
Ben flexibel
Hier vandaag, morgen daar: dat is het basisprincipe van een foodtruck. Ze moeten altijd opvallen, voortdurend verrassend zijn en vaak alternatieve doelgroepen aanspreken. Er zijn foodtrucks te vinden voor het kantoorgebouw voor de lunch en ‘s avonds tijdens een privécatering. Op wielen zijn is erg flexibel – een factor die extra omzet kan genereren.
Wilt u meer weten of samen met een commercieel adviseur uw plannen voor de inrichting van een foodtruck eens doorspreken? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak. We werken met een vast aanspreekpunt per regio.