Een centraal onderwerp dat herhaaldelijk wordt besproken in verband met kunstmatige intelligentie (AI) is hoe het mogelijkerwijs menselijke arbeid zou kunnen vervangen. Is het misschien zelfs de oplossing voor het tekort aan vakbekwame arbeiders? Zal het beroepen vervangen, en zo ja, welke? Of zal het nieuwe banen creëren en bestaande upgraden? Er is geen eenvoudig antwoord op deze vragen.
Aan de ene kant kan AI helpen bij bepaalde taken, zoals personeelsplanning, service (via robots), of zelfs de training van restaurantpersoneel met behulp van virtual reality, bijvoorbeeld.
Aan de andere kant gelooft Oliver Feiler, Hoofd Marktinformatie bij RATIONAL AG, dat AI veel potentieel heeft als het gaat om het omgaan met gegevens. “De snelheid waarmee AI gegevens kan verzamelen, leveren en analyseren is vandaag de dag al indrukwekkend. Onderhoud en service van keukenapparatuur bieden een voorbeeld van een praktijktoepassing. In dit geval kun je dreigende storingen voorspellen voordat ze zelfs maar duidelijk zijn. De restaurateur en/of servicetechnicus wordt op de hoogte gebracht en de oplossing, bijvoorbeeld het vervangen van versleten onderdelen, wordt voorgesteld. Storingen als gevolg van slijtage kunnen daarom tot een minimum worden beperkt, zo niet helemaal worden voorkomen. Dit bespaart zowel tijd als geld.”
Zo’n oplossing zal in de toekomst meer gevraagd zijn dan ooit tevoren. Dit komt omdat, aan de ene kant, producten steeds complexer worden en, aan de andere kant, er al een wereldwijd tekort is aan technici die reparaties en diensten op korte termijn kunnen uitvoeren. In de toekomst zal AI snel en efficiënt oplossingen kunnen aanwijzen voor alle foutcodes voor elke technicus ter plaatse en misschien zelfs voor de restaurateur – alles zonder dat handmatig door talloze handleidingen of andere documenten hoeft te worden gezocht.